BAHAYA PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT


TELEFON BIMBIT

Golongan muda yang kerap menggunakan telefon bimbit mungkin cenderung menghadapi risiko masalah lemah daya ingatan, tindak balas tubuh yang perlahan serta kerap melakukan kesilapan

300 PELAJAR
Kajian yang dilakukan oleh sepasukan saintis dari Universiti Monash membabitkan 300 pelajar berumur 12-14tahun di 20 buah sekolah kerajaan dan swasta untuk mengenalpasti kesan penggunaan telefon bimbit terhadap daya ingatan.

HASIL KAJIAN
Menunjukkan bahawa pelajar yang kerap menggunakan telefon bimbit berisiko kehilangan ketepatan dalam sebarang tindakan mereka berbanding pelajar yang kerap menggunakannya.

Kadang-kadang bila kita mengajar pelajar, rasa pelik kenapa pelajar agak susah nak ingat apa yang dah diajar,walau dah dibincang dan diulang banyak kali.. Bila baca artikel ini terasa benarnya. Remaja sekarang mana boleh dipisahkan dengan telefon bimbit. Kalau telefom bimbit diambil dalam kawasan sekolah, dapat dilihat gelisah dan keluh kesahnya mereka.. Berusaha sedaya mungkin untuk mendapatkan kembali telefon bimbit. Handphone umpama 'nyawa' mereka.. kadang-kadang mereka tidak sedar, "NYAWA' itulah yang bakal membunuh masa depan mereka, menggelapkan hidup mereka akan datang.

Peringatan buat diri sendiri..
Teknologi itu cuma suatu alat untuk memudahkan kehidupan kita. Umpama garam sebagai penyedap masakan. Kalau tiada pun kurang rencahnya, kalau terlebih pun bahaya akan menimpa.
Fikir-fikirkan....

No comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 .....Tinta Emas81...... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.